W 2021 roku Wyższa Szkoła Umiejętności Zawodowych w Pińczowie rozpoczęła siedemnasty rok funkcjonowania. Podstawową formą działalności pozostaje prowadzenie studiów wyższych na kierunku Pielęgniarstwo.
Uczelnia przystosowała do potrzeb dydaktycznych Pracownie Umiejętności Pielęgniarskich zlokalizowane w budynku Internatu przy Liceum Ogólnokształcącym przy ul. Żwirki i Wigury 40.
W dniu 30 marca 2012 roku Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wydał Decyzję MniSW-DNS-WUN-6014-23380-1/12 przedłużającą pozwolenie na funkcjonowanie Uczelni na czas nieokreślony. WSUZ posiada akredytację Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz akredytację Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych.
Z uwagi na warunki związane z pandemią, uczelnia prowadziła w ostatnim czasie studia w systemie hybrydowym – zdalnym i stacjonarnym. Zajęcia dydaktyczne, takie jak wykłady, seminaria i ćwiczenia, w formie zdalnej odbywały się na platformie CloudA. Zajęć praktycznych i praktyki zawodowe przeprowadzano w Pracowniach Umiejętności Pielęgniarskich oraz w placówkach Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Na Wydziale Pielęgniarstwa Wyższej Szkoły Umiejętności Zawodowych zatrudnieni są nauczyciele akademiccy z tytułem profesora zwyczajnego, doktora habilitowanego, doktora oraz magistra pielęgniarstwa. Nauczyciele akademiccy stanowiący minimum kadrowe zdobyli tytuły i stopnie naukowe w dziedzinie nauk medycznych, zatrudnieni są w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie umowy o pracę. Wszystkie osoby wchodzące w skład minimum kadrowego prowadziły zajęcia w roku akademickim 2019/2020 oraz mają zaplanowane zajęcia dydaktyczne w roku akademickim 2020/2021 na kierunku Pielęgniarstwo.
Nad przebiegiem procesu kształcenia czuwa Prodziekan Wydziału Pielęgniarstwa wraz z Koordynatorem Zajęć Praktycznych i Praktyk Zawodowych. Pracownicy pełniący funkcje zarządcze i administracyjne to Rektor, Kanclerz, Główny Księgowy oraz Kierownik Dziekanatu.
W 2020 r. Uczelnia nawiązała kontakty z dyrektorami Szpitali w Pińczowie, Busku Zdroju, Morawicy, Staszowie, w sprawie podtrzymywania współpracy w zakresie praktyk zawodowych.
Kontynuowano działania dotyczące utworzenia Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej w WSUZ w Pińczowie, poprzez utworzenie odpowiednich sali symulacyjnych, wyposażonych w zaawansowane technologicznie symulatory pacjenta, sprzęt medyczny, systemy audio-video itd. Projekt zakłada realizację niezbędnych elementów, dzięki którym zostanie podniesiona jakość kształcenia. Program Rozwoju Uczelni wskaże kierunki służące podniesieniu jakości kształcenia, w szczególności kształcenia praktycznego. Przeszkolenie kadry technicznej pozwoli w odpowiedni sposób wykorzystać sprzęt i podtrzymać jego trwałość i funkcjonalność. Przeszkolenie kadry dydaktycznej w zakresie nowoczesnych technik symulacji medycznej umożliwi odpowiednie wykorzystanie powstałej infrastruktury technicznej oraz wprowadzi nowe techniki symulacyjne do programu kształcenia na kierunku pielęgniarstwo.
W ramach programu zostaną przygotowane scenariusze symulacyjne, z użyciem których będą realizowane efekty kształcenia. Nastąpi zmiana sylabusów i dostosowanie siatki godzin. Część godzin zajęć praktycznych zostanie zrealizowane metodami symulacji. Realizacja projektu podniesie jakość kształcenia w Wyższej Szkole Umiejętności Zawodowych w Pińczowie.
Wyższa Szkoła Umiejętności Zawodowych w Pińczowie poza obowiązkami dydaktycznymi, związanymi z realizacją programów nauczania, poszerza swoją działalność także w innych obszarach. W 2013 roku uczelnia opublikowała pierwszy numer „Zeszytów Naukowych”, które jako periodyk wydawane są do dnia dzisiejszego
Chcielibyśmy aby nasze pismo stało się forum, na którym będą mogli się wypowiadać specjaliści zainteresowani problematyką nawiązującą do poszczególnych dziedzin nauk medycznych. Przewidujemy również miejsce dla zagadnień z pogranicza nauk medycznych i społecznych, jak również historii medycyny.
Pragniemy, aby w „Zeszytach” znalazły się materiały i wypowiedzi osób profesjonalnie związanych z medycyną, naukowców, lekarzy, absolwentów kierunków pielęgniarskich, a także studentów zaangażowanych w ruch naukowy o profilu odpowiadającym kierunkowi studiów.
Przewodniczącym Rady Naukowej naszego wydawnictwa jest Pan Profesor Adam Massalski, historyk wypowiadający się także na tematy powiązane z dziejami medycyny, jak również osoba o nieocenionym doświadczeniu edytorskim i redakcyjnym.
Warto wspomnieć o dwóch projektach, które angażują studentów i wykładowców naszej Uczelni. Pierwszy to „Geriatryczne Koło Naukowe „Druga Młodość”. Uczestnicy tej inicjatywy zajmują się problemami starzenia się, starości, wieku podeszłego, problemami zdrowia, leczenia, pielęgnowania i rehabilitacji osób w starszym wieku. Celem jest rozwój wiedzy na temat wieku podeszłego, rozwój kompetencji i umiejętności członków koła, tworzenie interdyscyplinarnego zespołu badawczego. Uczestnicy Koła biorą udział w czynnościach pielęgniarskich, fizjoterapeutycznych i dietetycznych związanych z opieką nad osobami starszymi.
Druga inicjatywa to działalność Pediatrycznego Koła Naukowego „Uśmiech Dziecka”. Celem spotkań jest podnoszenie wiedzy teoretycznej, umiejętności praktycznych, współuczestnictwo studentów w życiu naukowym Uczelni, rozwój zainteresowań własnych i samodoskonalenie studentów. Działalność koła skupia się nad opieką nad dzieckiem przewlekle chorym, funkcjonowaniem dzieci zdrowych w środowisku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Tematyka spotkań to również problemy dzieci wynikające z ich choroby i hospitalizacji. Dotyczą również wiedzy i przygotowania rodziców do sprawowania opieki nad dzieckiem z chorobą nowotworową.
Wyższa Szkoła Umiejętności Zawodowych w Pińczowie stwarza wszystkim studentom dobre warunki do zdobywania wiedzy, nabywania kwalifikacji praktycznych, poszerzania horyzontów w zakresie szeroko pojmowanej wiedzy medycznej.
Obecne czasy wymagają od nas wszystkich szczególnych starań aby dobro uczelni było tym na czym nam najbardziej zależy. Ponad wszystko musimy przykładać szczególną wagę do naszych bieżących zadań związanych z edukacją. To przecież tutaj w murach naszej uczelni kształceni są studenci – w większości studentki – od których będzie niejednokrotnie zależało dobro i zdrowie pacjentów. To zawód wymagający specyficznych umiejętności, powołania, ale w równym także stopniu dobrego wykształcenia.
W tym trudnym okresie przy użyciu nowych narzędzi prowadzimy działalność edukacyjną i realizujemy program studiów, pokonując liczne wyzwania czasów, w których przyszło nam wspólnie decydować o naszej teraźniejszości i przyszłości.
dr Jan Główka, Rektor WSUZ w Pińczowie